Bara två månader

Ja då har jag fått en ny tid för uppkörning då. Den sjunde OKTOBER! Oj så snaaart! Sen kan jag ju även bli av med den tiden om jag har otur, nu när de har nån ny grej på vägverket där de prioriterar de som kör upp för första gången. Blir men less eller??

Off to work

Börjar 13.30. Och idag åker Götebrogs Kvinnliga IK hem =D gud så skönt! Hoppas det inte är så många vanliga gäster, skulle vara skönt med en slappardag.

Spenderade en stund av förmiddagen på mossen springandes intervaller. Kändes dock ganska trögt idag men jag drog ändå till och gjorde en extra. Brukar bara köra fem men fick för mej att jag skulle prova sex stycken. Gud så jobbigt!

Har sen städat rummet coh tom dammsugit i köket och hallen, behövdes kan jag säga. Nu ska jag gå förbi repan och kolla om det kommit någon avi till mej från posten. Säkert inte..

Faan!

Det sket sej idag, jag hade uppkörning i Järpen men kuggade =( jag som hade sett fram emot att ringa runt till alla och berätta glada nyheter men istället fick jag ringa runt till alla och vara ledsen...
Jag får träna backning som sagt, haha!

Har tröstat mej med middag i restaurangen nu.

Gah!!

Ingen bra dag idag, jävla skitmorgon. Kan ju inte koncentrerar mej helt uppenbart. Varför inte?!

Har handlat mat för 500 i Järpen sen var jag å Linn på Lundhags. Hon köpte 2 ryggsäckar, nu är jag avis på den ena för den verkar mkt bättre än min..hehe. Sen åkte vi hem innan maten skulle bli dålig.

Lånade Klimpens bil en stund till och för till Nulltjärn för att bada. Det var skönt att kunna svalka sig. Åt pizza till lunch och väntar nu på att pappa ska ringa. Ska springa sen i eftermiddag men frågan är om man ska vänta framåt kvällen så kanske solen inte är en sådan plåga!

Varför så kort tid?

Störtregn!

Nu störtregnar och åskar det. Skönt för det har varit jättevarmt och kvavt nu några dagar. Jag och Linn solade på verandan i morse. Kring elva var jag ut och sprang, en bit i elljusspåret och sedan uppför lappvägen. Kunde svalka mej en bit nedanför vattenfallet. Sköönt! Sen blev det sola igen. Tror jag somnade en kort stund sedan Linn gått till jobbet, fy tusan va ja kände mej trött sedan och helt väck i huvuvdet. Bara att försöka pigga på sig för jag hade ju tänkt gymma lite på eftermiddagen. Gick bort och tvättade ett och drack kaffe i restaurangen innan. Nu har jag nyss ätit middag och sittern och slappar i soffan. Måste försöka lägga mej tidigt ikväll för ja ska med kompleteringsbussen 07.25 i morgon bitti till Järpen..har ingen lust att kliva upp typ 6!!

Killfritt

Jag och Linn sitter ensamma på Olandergården denna kväll...

I morse skulle vi åka och hämta Klimpen som va på Fäviken. Precis när vi satte oss för att åka ringer han (fortfarande lite onykter) och tycker "vill inte du jobba istället för mej idag Amanda?"
Men va fan, ja sa att jag skulle fundera också åkte vi iväg ändå. Några minuter senare ringde han igen och frågade om jag funderat och... "du får betalt om du jobbar, mina kompisar har gått in med pengar" HAHA! Okej ja la på och funderade på riktigt denna gång. Jag hade ju ställt in mej på ledighet och det var ju toppenväder! MEN sen kom ja på att jag kunde ju kräva andra saker än pengar så nu har jag dealat till mej: skjuts till Järpen på onsdag, jag har en jobbdag innestående på honom som jag kan ta ut vid lämpligt tillfälle, jag och Linn får låna bilen på måndag + att vi fick ta bilen till Åre idag =)

Shopping och fika på Årebageriet blev det, nice! Och att jobba idag då? Jo det var väldigt lugnt, inte alls som igår med kaoset. Det vi irriterar oss på är Göteborgs Kvinnliga IK de verkar ha problem med att förstå vad sportmiddag betyder. Plockar på sig från buffén lite hät och var fastän vi förklarade för dom igår. Men i morgon och måndag är ja ledig...

Hetta

Kanonväder här uppe! Började igår... Jag och Linn var som sagt på mossen efter det gick vi hem och duschade och lagade lunch som intogs på verandan. Vi försökte sola ett tag men pallade inte så länge, sjukt varmt! Sen var det bara att gå och jobba inne i hettan. Ju längre kvällen led desto mer kändes det som jag hade ett lager av, ja jag vet inte vad i ansiktet. Man kände sig klibbig på hela kroppen iaf.

Min tanke idag är att springa blanktjärnsrundan. Jag kan ju iaf börja och skulle ja märka att jag får värmeslag så får ja väl vända eller nåt..

Har redan ändrat mig, jag Kommer att få värmeslag om jag springer så långt! Får ta elljusspåret istället

Morning!

Sitter och smälter frukosten. Jag och Linn ska till mossen för intervaller klockan 10. Verkar nästan som om sommarvädret snart har hittat hit, solen skiner allt mer igenom nu.

Igår var det smått kaos i restaurangen, alla kom verkligen samtidigt! Och "Barn och Fjäll" gör ju sitt till, en familj där mamman är allergisk mot nötter är supernojjiga! Ingen i familjen för käka det hon inte tål för då kanske de för över det til henne på nåt mysko sätt. Ja de satt iaf och väntade i typ en timme för de ville ha annan efterrätt men vi hade så mkt att göra så hann inte riktigt med oss.

Jag tjänade en guldpeng igår också, haha! Lennart kom upp och surrade om nå tvättmedel och nån kvinna som skullle komma upp till mig om det. Kunde ana vart det barkade, han måste ha lovat henne att låna tvättmedel av mig. MEN ja fick ju betalt iaf!

På lördag blir det troligen Fäviken. Ska bli intressant.

Träningsdag

Idag har jag varit ledig, innebär att man får passa på och träna 2 pass. Sprang i förmiddags, tog stigen från pulkabacken som kommer ut vid Lappvägen. Där sprang jag på "´Barn och Fjäll" som var ute och gick. Jag sprang nerför och när jag passerade två ungar hörde jag strax efter:

"OJ! Va svettig hon var!"

Haha, ganska komiskt. Kände efteråt att jag antagligen dröp...kvavt och dant som det var.
På eftermiddagen tränade jag i gymet. Klockan fem skulle OS-boxarna ha träningsmatch och de som ville kunde kolla på. Jag har ju typ aldrig sett på boxning så lite svårt.

Hade igår pratat med Lennart om att prova hans rullskidor. Efter boxningen gick jag därför och tog på mig pjäxor och hjälm och gick för att första gången åka rullskidor. Det va kul men lite klurigt, inte bara att åka rakt fram av sig själv utan de gick lite snett osv. Synd att det är så dyra att köpa annars hade det varit kul att ha ett par :P men jag får väl låna Lennarts några fler ggr..

Har nyss ätit lax till middag och sitter nu i soffan och vilar. Det har dragit in tråkväder här med regn och blåst så att vara ute är ingen höjdare.

Surhål!

Har varit på Gunders mosse och kutat intervaller i förmiddags. Det var rätt blött och jag lyckades kliva fel ett antal ggr så jag hade gegga upp till knäna. Nu känner jag mej lagom seg i kroppen. På jobbet väntar ännu en kväll av barnskrik och allmänt kaos. "Barn och Fjäll" är här uppe och det är typ 20 ungar i 3-6 årsåldern som springer runt och busar, skrattar, gråter, skriker.. you name it! Men det går nog bra.

När jag skulle jogga ner efter intervallerna mötte jag en pappa och son på elljusspåret. Ungen var typ en halvmeter hög, bar sin egen ryggsäck och hade ett myggnär hängandes över halva sig själv. Såg så gulig ut där han gick och höll pappan i handen.

Till Sylarna med Kråkan

Onsdag 16/7:

Försov mej en halvtimme så det blev till att skynda sej. Taxin skulle hämta mej 07.25. I Undersåker plockade Kristina "Kråkan" mej och vi for mot Storulvån. Jag fick tom med köra på den urkassa grusvägen den sista biten. Vi kom fram till att risken för poliser var obefintlig..
   Vid 10 var på iväg gåendes på leden. 16 km för att komma till Sylarna där vi skulle hälsa på Mamma Mu (Lisa vår f.d. kollega från Vålis). Vädret var lagom, lite moln och lite sol.

Vi fikade efter halva biten. När vi hade endast 2 km kvar kom regnet men det gjorde inte så mkt.
   Cirka halv tre var vi uppe, lite sega i benen. Vi hittade Lisa inne i personalboendet. Shit va fint kök och allrum de hade! Hon passar som handen i handsken däruppe på högfjället. Det blev bastubad och sedan middag. Första natten fick vi sova i "plattformsäng"  våningssängar där man sover fem i bredd!

Som tur va slapp vi ha några bredvid oss. Själv somnade jag inte förrän kring halv ett men sen sov jag utmärkt.

Torsdag 17/7:

Topptursdagen, vi klev upp vid åtta och käkade frulle. Ganska fint väder lite moln men solen sken igenom här och där..
Även idag kom vi iväg vid tiosnåret. Hit upp skulle vi:

Vi gick mot Lillsylen en bit upp för att sedan korsa snöfältet och gå upp på pyramiden. Sedan vidare till Mellantoppen och sedan upp till Storsylen. Coola Mandy tyckte ibland att det var lite halvscary men som tur var hade vi vår eminenta guide Lisa som visade vart vi skulle sätta fötterna. Det hade snöat lite dagen innan så man fick passa sig så man inte halkade. Men det var lätt värt de 6 km och 700 höjdmeterna puls- och adrenalinboostning! Vi höll rätt god fart, var uppe på 2,5 h. Fika uppe på toppen med svårslagen utsikt...

När mina medäventyrare frågade om allt var lugnt tyckte jag "Jag bara funderar på hur jag ska komma ner.." Då kläcker Lisa ur sig att vi tagit en "lite roligare" väg upp. Jahaja! Ah men det är bra att det finns människor som kan pressa en lite ibland. Nerfarten var inga problem alls. Vi klättrade ner till Mellantoppen och därifrån var det bara att dra på sej regnbyxorna och glida på baken ner för snöf'ältet. Ett alldeles utomordentligt färdsätt som gick mkt snabbt =)

Bastu idag igen. Till middag blev det lax och rotsaker i ugn. Åh nu njuter ni av laxen! 40 kronor styck kostade dom! Idag hade vi kommit över ett tvåbäddsrum med resårmadrass, gött. Ändå tog det en stund att somna och sen har jag drömt helt sjuka drömmar! Hualigen...

Fredag 18/7:

Idag regnade det. Mina kängor var fortfarande blöta sedan igår. Fick två plastpåsar att stoppa fossingarna i. Vi tog avsked av Mamma Mu, vägde våra ryggor (bådas uppmätte 11 kg) och begav oss hemåt. Efter några kilometer hade vätan gått igenom mina regnbyxor och jag var blöt ända in till trosorna. Suck! Bara att härda ut till halva sträckan där det fanns ett vindskydd.
   Där var det redan ganska trångt men vi bytte kläder och hade fikastund. Ju närmare vi kom Storulvån desto ljusare blev det. När vi var framme sken solen fast det regnade samtidigt. Powerawalk 16 km tog oss 3,5 timme. Att sätta sej i bilen var sköönt. Vi åkte mot Vålis.
   Där blev det middag i restaurangen. Snikade åt mej lite efterrätt också. Glass.

En väldigt trevlig tripp som gett mycket erfarenheter, bla att mina kängor är kaputt. Det blir sumpmark i dem ganska snabbt. Tur att jag har inhandlat stövlar. Nästa gång kör vi tälttur...

Fjällhälsningar från Coola Mandy!

Träning

Sprang en kort sväng på förmiddagen och har tränat styrke nu på eftermiddagen. Shit jag kommer ha sån träningsvärk i överkroppen de kommande dagarna kan jag tro! I övrigt så har jag typ packat ihop sakerna jag ska ha med till Sylarna. Nyss ätit middag och nu är jag helt själv här i huset. Klimpen jobbar, Linn har åkt hem en sväng och de andra är borta på middag. Trist...Jag får väl läsa en bok eller nåt.

Kaffe i Ottsjö

För att inte bli alltför galna av trisess så drog jag, Tessan och Klimpen på bilresa, till Ottsjö. Vi spanade in den lokala lilla Icabutiken. Där träffade Therese en gammal klasskompis mamma så vi åkte sedan dit på visit. Fick kokkaffe och mormors hembakta bullar, sweet! På vägen hem kikade vi in i Fångomons lilla kiosk och träffade där farbror Estensson

"far kom dit 1903, de var nio syskon. Det är bara två idag som är i livet.."

Han var mycket bra på att prata!
Nu hr jag satt igång en tvätt och ätit chili con carne. Ikväll blir det att kolla på resten av Sunes jul.

Hej hopp!

ps. jag såg en älg idag på min promenad =)

Regn..

Idag regnar det, igen. Jag är fortfarande hostig så det fick bli bara en promenad. Gick upp till Kläppen, någon direkt utsikt var det inte för molnen hängde mörka. Lagom till när jag skulle gå ner hade regnet nått mig. Jag blev lite blöt. Nu har jag ingenting att göra. Det är såå seeegt!

Igår följde jag ju med på löptävling, Viggestafetten. Men folket härifrån sprang hela själv, 17.5 km. Jerry 2:a, Jonte 4:a och Dan 19:e. Tessan vann damklassen så nu har vi en krans här borta på Olandergården. Väl hemma åt jag glassbuffé borta i restaurangen. Sen drog vi å bada tunna, bastade och drack upp Jontes hjortronlikör.

Om du läser Kristina, jag hittade inte nån första hjälpen. Men jag har plockat ihop lite grejer, lånade nån gasbinda från lådan i repan och har rotat i det ja själv äger.. Vi borde klara oss =)

Jädra förskylning!

Jag verkar ju aldrig få bli frisk..buhu, vill träna!! Igår kände jag mej relativt bra och trodde nog att jag skulle kunna komma igång igen på lördag. Var på promenad med Linn på kvällen och efter det blev hostan intensivare. Har sovit sådär inatt, vaknat flera ggr. I morse var det hostattack..var därför uppe redan vid 8 och åt frulle. Sen gick jag till restaurangen för att skaffa mej lite ingefära. Fick en gigantisk bit!

Jag och Linn hade igår funderingar på att ta oss till Ottfjällstoppen idag men det la jag ner på en gång. Vi gick istället till "Nipan" som ligger vid Vålån. Vi hade gjort smörgåsar och hade fixat fram lite blåbärspaj. Vi har ju en personalmatsal där det brukar ställas in ett och annat som blir över, efterrätter bla :P Jag hade redan spanat in pajbitarna när jag var och hämtade ingefäran. Dock jobbade ju varken jag eller Linn denna dag men vi smög dit och snodde år oss de sista bitarna + vaniljsås. Borta vid Nipan pallade vi bara mackorna innan vi blev halft tokiga av myggen. Vi tog pajen hemma i soffan framför en helt suverän film (NOT) istället. "Stardust" rekommenderar den skarpt, haha! Fick senare höra att vissa undrade vart pajen tagit vägen när de skulle äta lunch...hmmm

Idag är i all anda en slödag. Vi var nyss borta vid repan och restaurangen och fikade lite. Sen har vi suttit ute och spanat efter Charlotte Kalla då hon tydligen skulle vara här idag. Inget såg vi så vi gav upp. Funderar nu på en till film.

I morgon ska Jonte, Klimpen och Tessan på löpartävling. Jag är ju ledig så jag tror ja ska följa med som hejaklack. Förhoppningsvis kan jag träna lite lätt på söndag.

Massage

Jag har nyss fått massage av Kristina, nice!
Mamma och Egil är här, jag hade ledigt idag och hade körlektion halv nio i Järpen. Lurade min lilla familj att vi skulle åka in den tiden. Sen åkte vi till Ristafallet och kollade lite. Satte oss och fikade i solen en stund. Vidare med bilen mot Åre. Vi bestämde oss för att ta kabinbanan upp på toppen, köpte biljett och åkte iväg. Det blåste och var kallt! 8 grader cirkus...vi åkte ner igen :P Lunch på Broken satt fint senare.

Igår jobbade jag i receptionen för att lära mej lite. Ska vara där i morgon med. Roligt att prova nåt nytt.

Trippen med Kråkan till Sylarna har vi flyttat. Vi ska dra nästa ons-fre istället. Planerar topptur på torsdagen =D
Detta innbär att jag har hela fyra dagar ledigt nu fre-mån. GÖTT!! Ska se till att bli frisk så jag kan träna. Just nu är jag inne i hoststadiet vilket borde betyda att jag mår prima snart.

Gatufesten 3

Ja då var helgen över. Igår träffade jag Maggie på stan och gick och käkade tacobuffe innan vi besteg de branta gatorna upp till Emilia. Där är det alltid lika trevligt! Jag var lite segstartad och tycktef rån början att mitt vin luktade skit! Dock var det ju precis samma vin jag haft kvällarna innan, men den konstiga doften försvann klunk efter klunk. Vi knallade ner på stan och trängdes i öltälten. Vår plan att "hålla ihop" verkar aldrig fungera, hmm. Jag hängde med Frida och Emilia från början men sen var det bara jag och Frida resten av kvällen. Vart var de andra? Ingen aning! Jag hade egentligen skjuts hem men den gick lite tidigare en planerat så jag bestämde mej för bussen men det hela slutade med att jag sov i stan istället.

Idag har inte direkt gått i nyttighetens tecken.. Var in på Ica och köpte en färdig baguette till frukost. Gick bort till Maggie och hängde och sen åkte vi upp till Emilia och Lina för att hämta lite saker. När vi skulle åka hem kom vi på den briljanta idén att varför inte åka på donken?? Sagt och gjort, vi ringde Frida och tryckte sedan i oss hamburgare. Väl hemma i Söråker igen blev det en snabbdusch och sedan en blixtvisit till Birsta och Stadium. Middag har jag intagit hos far och co, grillat....med mycket bea-sås!! Mmm va ja känner att det kommer gå bra att springa, hur mkt vin det sammanlagt blivit ska vi inte räkna på.

Skandaler då?? Jo många, från alla möjliga håll men det ska vi inte skriva om här ;P

I morgon åker jag till Vålis igen. Mamma och Egil också, om de får ihop sin packning. Jag förstår inte varför det alltid är samma sak när det ska packas här hemma. Jag är den enda organiserade personen i detta hushåll. Haha! Nej men lite sant är det iaf..

Gatufesten 2

Igår var det som sagt förfest hos Sara, trevligt! Nere på stan var det roligt. Vi skulle pprova rida på tjuren. Maggie var ju klart bäst även fast hon inte var sådär överdrivet nykter :P För min del gick det väl som för de flesta andra, jag klarade inte av att sitta kvar så länge. Nu är jag ett blåmärke rikare på knät och insida lår. Men det var kul att prova!

Alltid blir det så man tappar bort större delen av gänget. Jag partade på med Frida jag. klockan tolv var det The Ark, skitbra! ´Sen gick vi en sväng på Petter och sen återigen upp till storgatan för en bit mat. Tex Mex tortilla blev det. Jag hade som planerat att åka buss hem i över en timme när jag pratar med brorsan. Han är väl för gullig min lillebror ibland. Han skulle inte åka med Jimmy utan med Josefin istället så han ringer grannen och fixar så jag får hans plats istället. Jag och Frida satte oss att vänta, jag trodde väl som att Lena skulle ha åkt hemifrån redan. Men när jag ringer typ tjugo i tre ligger hon fortfarande på soffan. Bara ett tag senare ringer Joar för att kolla hur det går för mej. Dom var redan hemma de lyckostarna! Men han skulle ringa och höra med Jimmy. Han var tydligen nere på navet och innan jag pratat färdigt med Joar säger han "du får väl höra av dej om det är nåt.."
jag och Frida gick till navet och hittade där en Jimmy som pratade på rätt rejält. Han gick med på att åka hem när jag sa att jag frös, det var ju för väl...haha. Jag var väl kanske hemma strax innan fyra eller nåt, men jag slapp ju bussan iaf =D

Irriterande att jag bara kunde sova till tio för nu blir man väl supertrött ikväll då..
Jag hoppas att min far ska kunna skjutsa in mej till stan ikväll. Vi ska till Emilia igen men bussarna härifrån gick inte så roliga tider (som vanligt). Fast här går det ju iaf bussar jämfört med i Vålis där man näst intill är strandsatt!

Gatufesten

Ja nu är jag hemma i Söråker för tillfället. Gårdagen bjöd på en intressant bilfärd från Undersåker till Järpen. Furrern hittade inte bilnycklarna till Vållen så vi kom inte iväg förrän kvart över åtta. Min buss skulle gå kvart i från Järpen. Tusan vad det gick fort men jag hann med hela 5 minuter marginal, luuugnt...hehe

Halkbanan var skoj! Mamma kom sen och hämtade med vid tågstationen i Sundsvall. Jag körde ett klassiskt klädombyte i bilen medan hon körde mej till Emilia och förfesten. Där var vi till omkring halv elva då vi gick ner på stan. Jag träffade på Kricko inne i ett tält och lite fler bekanta. Alltid lika kul! Sen finns det ju sånt man inte kan annat än skratta åt, eller vad säger du Maggie? ;P Herregud jag ger upp! Idag är det förfest hos Sara, enligt tradition och tidigare erfarenheter brukar det sluta som det slutar. Varför ändra på ett vinnande koncept!?

Nu ska jag ut och träna lite sen ska vi åka till morbror Magnus på tårtkalas (hoppas jag) för han fyller år idag.

Kramar fr Mandy!

Blanktjärnsrundan och korvgrillning

Igår förmiddags sprang jag Blanktjärnsrundan för första gången. Solen sken och naturen kan man verkligen inte klaga på. Härlig runda som kändes alldeles lagom. Dock har jag ju bara sprungit en timme i sträck som max tidigare och det här tog 1 h 42 min. Det kändes i mina ben senare på dagen. Jag hade funderat på att ta med kameran men struntade i det. Blev ganska förvånad när jag fick till så här ra bilder med min telefon..

Ni som funderar vad fasen jag gör i fjällen egentligen..
Detta får jag varje dag, Därför!

Jobbade några timmar till kl 18. Runt nio åkte vi till Nulltjärn andra kvällen i rad. Korkat! Hade vi inte lärt oss något av kvällen innan?? Fullt med sveda. Nej men vi badade och grillade korv och blev totalt attackerad av dessa små fördömda kryp.

Nu ska jag snart äta frukost och sen åka med Furrern ner till Järpen för att åka till Östersund för halkbana och sen Heeem!

Vattenläcka!

Precis lagom till att vi skulle och och träna idag ropar Linn på hjälp. Det sprutar då vatten från hennes handfatsrör. Vilket jädra tur att boysen inte hade hunnit sticka än för vi hade ju ingen aning om vart man kan stänga av vattnet. Det hann bli smärre översvämning innan det slutade komma vatten, så vi stod med våtdammsugare och mopp i morse. Ändå höll vår tidsplan på att komma iväg vid 10! Intervaller på mossen och sen var det bara att packa väska och gå bort till bastun och duscha. Tog även med oss största kastrullen vi kunde hitta för att fylla vatten :P
Hoppas de kan få till det så vi får nå vatten tillbaka ikväll.

Nu är det snart jobb fast ja känner mej som jag skulle vilja lägga mej ner och sova, och en massage tack! Det skulle sitta fint nu...